Πέμπτη, 24 Νοεμβρίου 2011

Μικροαλλαγές που βαφτίζονται μεταρρυθμίσεις - Tου Aποστολου Λακασα

Αλήθεια υπάρχει κάποιος λόγος που υπαγορεύει τη συναίνεση των κομμάτων για το νέο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα ελληνικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ; Στο εξωτερικό, το θέμα θα έκλεινε με μία υπουργική απόφαση, η οποία θα καθόριζε τα τεχνικά ζητήματα του νέου συστήματος. Στην Ελλάδα, όμως, απαιτείται να συναινέσουν τα κόμματα στο... δύσκολο αυτό θέμα, ακριβώς για να αποτραπούν τα τραγελαφικά των προηγούμενων ετών. Στο υπουργείο Παιδείας, ο Γ. Παπανδρέου οραματίστηκε το Εθνικό Απολυτήριο, ο Γερ. Αρσένης έβαλε τους μαθητές να εξετάζονται σε 28 μαθήματα στη Β΄ και στη Γ΄ λυκείου, ο Π. Ευθυμίου μείωσε τα εξεταζόμενα σε εννέα, η Μαρ. Γιαννάκου τα ψαλίδισε σε έξι, κατήργησε τις εξετάσεις στη Β΄ Λυκείου και θεσμοθέτησε τη βάση του 10, η Αννα Διαμαντοπούλου την κατήργησε. Για να μην πάμε στα προ ’90 χρόνια. Επτά βασικές αλλαγές έχουν καταγραφεί από το 1964, όταν έγιναν οι πρώτες εισιτήριες στα πανεπιστήμια εξετάσεις.

Χρόνια τώρα, ο χώρος της Παιδείας στην Ελλάδα ταλανίζεται από τη φιλοδοξία των πολιτικών να καταφέρουν -με πασαλείμματα- να συνδέσουν το όνομά τους με μία μεταρρύθμιση. Ουδέποτε έγινε ουσιαστική μεταρρύθμιση κατόπιν ουσιαστικού διαλόγου. Ενδεικτικό είναι ότι από το 2000 στους ανά τριετία διαγωνισμούς PISA του ΟΟΣΑ για τις ικανότητες των δεκαπεντάχρονων στα Μαθηματικά, στην κατανόηση κειμένου και στις Φυσικές επιστήμες, η Ελλάδα πατώνει. Τι έγινε μέσα σε αυτή τη δεκαετία; Για τα αίτια της αποτυχίας των Ελλήνων μαθητών περισσότερο ακούστηκε το επιχείρημα περί «μη εξοικείωσής τους με το αγγλοσαξονικό σύστημα, που εφαρμόζει ο διαγωνισμός PISA» παρά διατυπώθηκε, τουλάχιστον από επίσημα χείλη, ένας σοβαρός προβληματισμός για την κατάσταση. Στη Γερμανία, μετά τις μέτριες επιδόσεις που παρουσίασε η χώρα στον διαγωνισμό του 2000, άνοιξε ένας πολυεπίπεδος εθνικός διάλογος για το τι έφταιξε. H αγωνία των εκπαιδευτικών υπευθύνων της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρωζώνης ήταν έντονη και έγινε αισθητή σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας. Στην Ελλάδα ακόμη αλλάζουμε το λύκειο...

Μαθαίνω ότι στην προχθεσινή συνάντηση της διακομματικής επιτροπής (συμμετέχουν ΠΑΣΟΚ, Ν. Δ., ΛΑΟΣ, Δημοκρατική Αριστερά και Οικολόγοι Πράσινοι) η υπουργός Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου παρουσίασε στους συμμετέχοντες powerpoint με τις επικείμενες αλλαγές στην τεχνολογική εκπαίδευση (άλλη μια πονεμένη ιστορία εάν κρίνουμε από τις μεταλλάξεις των τίτλων από Τεχνικά σε Ενιαία Πολυκλαδικά, σε Τεχνικά-Επαγγελματικά, σε απλώς Επαγγελματικά, και τώρα σε Τεχνολογικά). Δεν είναι εύκολο να πει κανείς εάν οι εκπρόσωποι των κομμάτων εντυπωσιάστηκαν από την τεχνοκρατική παρουσίαση της κ. Διαμαντοπούλου, αλλά ας μην είμαστε δύσπιστοι. Αλλωστε, όλοι είχαν ένα καλό λόγο όταν ολοκληρώθηκε η συνεδρίαση. Μάλιστα, ο πρώην υπουργός Παιδείας, Αρης Σπηλιωτόπουλος, είπε ότι η διακομματική επιτροπή είναι συνέχεια της πρωτοβουλίας που είχε λάβει ο ίδιος ως υπουργός Παιδείας. Εύγε, ας πάμε στη συναίνεση αλλά πριν συναινέσουμε για το πώς θα είναι η νέα δομή του λυκείου, θα πρέπει, ως φαίνεται να συναινέσουμε στο ποιος ξεκίνησε τη συναίνεση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Disqus for Alternative Greek Politic Review