Η σκηνή είναι τόσο εντυπωσιακή, ώστε η ταινία έφτασε να διεκδικήσει το Οσκαρ ειδικών εφέ, κάτι πρωτόγνωρο για δουλειά του Κλιντ Ιστγουντ, ο οποίος πάντα στις ταινίες του δίνει το βάρος στους ανθρώπους. Ομως, η αρτιότητα της σκηνής, μαζί φυσικά με το θέμα της, έγιναν η αιτία να αποσυρθεί από τις αίθουσες. Ταυτόχρονα η Warner, στούντιο παραγωγής της «Ζωής μετά», ανακοίνωσε ότι ένα μέρος από τα έσοδα της κυκλοφορίας σε DVD θα διατεθεί για την ανακούφιση των θυμάτων του σεισμού και του τσουνάμι.
Το γεγονός της απόσυρσης της ταινίας του Ιστγουντ θυμίζει αντίστοιχες περιπτώσεις, στις οποίες ταινίες αποσύρθηκαν από τις αίθουσες ή απαγορεύθηκε η προβολή τους, καθώς ατυχώς συνδέθηκαν με γεγονότα που επηρέασαν το κοινό αίσθημα ή για ηθικούς και πολιτικούς λόγους. Οι περιπτώσεις αυτές έχουν να κάνουν με μια απολύτως διαφορετική εκδοχή της έννοιας της πρόκλησης.
Ενα άλλο συγκλονιστικό γεγονός, η επίθεση στους Δίδυμους Πύργους, έγινε η αιτία για την καθυστέρηση της εξόδου δύο ταινιών, που στη συνέχεια έγιναν μεγάλες επιτυχίες. Ο «Σπάιντερμαν» του Σαμ Ράιμι βγήκε στις αίθουσες χωρίς μια σκηνή καταδίωξης στους Πύργους. Το ίδιο συνέβη με τον «Zoolander» του Μπεν Στίλερ, καθώς αποφασίστηκε ότι πρέπει να διαγραφούν ψηφιακά οι Πύργοι από όποια πλάνα της ταινίας εμφανίζονταν.
Το κινηματογραφικό ντεμπούτο του ράπερ 50 Cent δεν ήταν το ίδιο εντυπωσιακό με του συναδέλφου του Εμινεμ στο «8 Mile», αν και είχε τη σκηνοθετική επίβλεψη του Τζιμ Σέρινταν. Ομως, το «Live rich or die tryin'» έγινε για λίγο διάσημο, αλλά για λάθος λόγους. Η ταινία που αναφέρεται στους πολέμους συμμοριών, αποσύρθηκε από πολλές αίθουσες στην Αμερική έπειτα από ένα ξέσπασμα βίας που συνδέθηκε μαζί της.
Αντίστοιχες απαγορεύσεις υπήρξαν από πολύ παλιά. Το «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο», αν και κέρδισε το Οσκαρ καλύτερης ταινίας του 1930, υπήρξε προκλητικά αντιπολεμικό για κάποιες άλλες χώρες. Η ταινία, που βασίζεται στη νουβέλα του Εριχ Μαρία Ρέμαρκ, απαγορεύθηκε στη Γερμανία, ενώ για το μικρό διάστημα που προβλήθηκε στις αίθουσες, οπαδοί των ναζί άφηναν ελεύθερους αρουραίους ώστε να πανικοβάλλουν τους θεατές. Απαγορευμένη ήταν η ταινία και στην Ιταλία μέχρι το 1956.
Ακόμη παλιότερα, το 1915, η «Γέννηση ενός έθνους» του Ντ. Γ. Γκρίφιθ απαγορεύθηκε σε πολλές πόλεις της Αμερικής, αφού προκλήθηκαν επανειλημμένα επεισόδια εξαιτίας του ρατσιστικού θέματος της ταινίας. Ακόμη και ο πρόεδρος της Αμερικής Γούντροου Γουίλσον σχολίασε την ταινία λέγοντας ότι «είναι σαν να γράφει ιστορία με αστραπές». Η επόμενη ταινία του Γκρίφιθ, η «Μισαλλοδοξία», ήταν αποτέλεσμα των αντιδράσεων που είχε η «Γέννηση ενός έθνους».
Η θρησκεία δεν θα μπορούσε να μην έχει σχέση με τις απαγορεύσεις στον κινηματογράφο. Δύο μόνο παραδείγματα είναι το «Αβε Μαρία» του Ζαν Λικ Γκοντάρ και ο «Τελευταίος πειρασμός» του Μάρτιν Σκορσέζε. Η ταινία του Γκοντάρ, που εκσυγχρονίζει την ιστορία της Παναγίας στον ρόλο μιας υπαλλήλου βενζινάδικου, με τον Ιωσήφ να είναι ταξιτζής, προκάλεσε την αντίδραση του Πάπα Ιωάννη Παύλου. Οσο για τον «Τελευταίο πειρασμό», που βασίστηκε στο βιβλίο του Νίκου Καζαντζάκη, συνοδεύθηκε από άπειρες απαγορεύσεις, αφορισμούς και καταστροφές αιθουσών.
Αντίστοιχες απαγορεύσεις συνάντησε και το «Ενας προφήτης μα τι προφήτης», η θρυλική κωμωδία των Μόντι Πάιθον, καθώς θεωρήθηκε εξαιρετικά ασεβής και προκλητική. Ομως, ακόμη και οι αιρέσεις κατάφεραν να επιβάλουν τις δικές τους απαγορεύσεις. Μια αμερικανική ανεξάρτητη ταινία του 2001, το «The Profit», απαγορεύθηκε, καθώς η ιστορία του ηγέτη μιας αίρεσης που αποκτά ξαφνικά τεράστια εξουσία προσελκύοντας πολύ κόσμο στην αλλοπρόσαλλη αίρεσή του, είχε περισσότερες από αρκετές ομοιότητες με την Eκκλησία της Σαϊεντολογίας και τον ηγέτη της Ρον Χάμπαρντ.
Ο ελληνικός... κίνδυνος από Αριστερά και οι υπερβολές από το εξωτερικό
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου