Η περίοδος της... θεωρητικής προώθησης των διαρθρωτικών και δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων τέλειωσε. Μετά τη συμφωνία για «κούρεμα» της αξίας των ελληνικών ομολόγων κατά 50%, η κυβέρνηση καλείται πλέον να επιτύχει πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης των 9 δισ. ευρώ ετησίως για να εξασφαλίσει την ομαλή λειτουργία του κράτους και ταυτόχρονα να εφαρμόσει άμεσα όλες τις διαρθρωτικές παρεμβάσεις που θα βοηθήσουν στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Ενδεικτικές του ότι δεν υπάρχει περιθώριο να ξεφύγει κανείς είναι δύο εξελίξεις:
1. Η σύνοδος κορυφής συμπεριέλαβε στο κείμενο των συμπερασμάτων της, την έλευση και μόνιμη εγκατάσταση στην Αθήνα επιπλέον στελεχών της τρόικας. Ρόλος τους θα είναι να ελέγχουν την πιστή εφαρμογή των Μνημονίου και Μεσοπρόθεσμου και να παρεμβαίνουν συμβουλευτικά όταν οι υπουργοί και οι άλλοι παράγοντες της Δημόσιας Διοίκησης δεν εφαρμόζουν τα συμφωνηθέντα. Προτεραιότητά τους, η αναμόρφωση της Δημόσιας Διοίκησης, η φορολογική και δημοσιονομική μεταρρύθμιση, καθώς και οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
2. Είναι γνωστό ότι στον τελευταίο έλεγχο της τρόικας δεν καθορίστηκαν μέτρα ύψους 8,2 δισ. ευρώ που θα ληφθούν για το 2013 και το 2014. Η τρόικα έδωσε 2-3 μήνες περιθώριο στο υπουργείο Οικονομικών να εντοπίσει αυτά τα μέτρα, με μια σαφή εντολή. Τα 8,2 δισ. ευρώ να προέλθουν μόνο από το σκέλος των δαπανών και μάλιστα όχι από οριζόντιες περικοπές, αλλά στοχευμένες διαρθρωτικές παρεμβάσεις.
Ο κ. Ευ. Βενιζέλος παραδέχθηκε χθες ότι δεν υπάρχουν περιθώρια να μην εφαρμοστούν τα όσα έχουν ψηφιστεί και διαβεβαίωσε ότι στην περίπτωση που γίνουν πράξη όσα νομοθετήθηκαν με το τελευταίο πολυνομοσχέδιο, τότε δεν θα απαιτηθούν νέα μέτρα. Ωστόσο, το πρόγραμμα που προβλέπεται να εφαρμοστεί, ούτως ή άλλως διατηρεί και ίσως επιτείνει την πολιτική λιτότητας που έχει ξεκινήσει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο.
Οι δαπάνες του κράτους θα πρέπει να περιοριστούν σημαντικά, ενώ τα έσοδα θα πρέπει να αυξηθούν. Είναι ενδεικτικό ότι για να κατορθώσει η Ελλάδα να έχει χρέος 120% του ΑΕΠ το 2020, θα πρέπει εκτός από το «κούρεμα» των ελληνικών ομολόγων να επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα από 3 δισ. ευρώ (το 2012) έως 11,8 δισ. (το 2020). Μάλιστα, από το 2014 και μετά -που θα είναι θεωρητικά και η τελευταία χρονιά χρηματοδότησης της Ελλάδας από την Ευρωζώνη- το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού θα πρέπει να ξεπερνά τα 10 δισ. ευρώ. Δηλαδή, τα έσοδα του κράτους να είναι κατά 10 δισ. ευρώ περισσότερα από τις δαπάνες του, όταν φέτος που έχουν εφαρμοστεί όλα αυτά τα σκληρά φορολογικά μέτρα και οι περικοπές δαπανών, τα έξοδα του Δημοσίου εκτιμάται ότι θα είναι λιγότερα από τα έσοδά του, κατά περίπου 5 δισ. ευρώ. Από τη σύγκριση αυτή αντιλαμβάνεται κανείς το μέγεθος της δημοσιονομικής προσαρμογής που πρέπει να επιτευχθεί τα επόμενα 9 χρόνια.
Για να γίνει πραγματικότητα η αλλαγή αυτή, αναμένεται να συνεχιστούν οι δραστικές περικοπές των κρατικών δαπανών. Στο επίκεντρο θα βρεθεί το «κλείσιμο» των δημόσιων φορέων, οι περαιτέρω περικοπές των κοινωνικών παροχών, η εκτεταμένη χρήση του θεσμού της εργασιακής εφεδρείας κ.λπ.
Αυτή τη φορά, όμως, περιθώρια ελιγμών δεν θα υπάρχουν, αφού η τρόικα θα βρίσκεται σε μόνιμη βάση στην Αθήνα. «Πρέπει η παρουσία τους να είναι τακτική, συνεχής, να μη δημιουργεί προβλήματα επικοινωνιακού χαρακτήρα, τα οποία νομίζω ότι μας αδικούν όλους», υποστήριξε ο κ. Βενιζέλος και πρόσθεσε πως «όλοι οι άλλοι βοηθούν και συμβουλεύουν ώστε να είναι αποτελεσματική η εφαρμογή του προγράμματος».
Επί της ουσίας, η μόνιμη παρουσία της τρόικας στην Αθήνα, θα αποτελέσει τη δικλίδα ασφαλείας που ζητεί η Ευρωζώνη για να παράσχει τη νέα οικονομική βοήθεια στην Ελλάδα, αφού τα στελέχη θα ελέγχουν την εφαρμογή των μέτρων και την επίτευξη των στόχων που προαναφέρθηκαν. Στην περίπτωση που η Ελλάδα δεν καταφέρει να ανταποκριθεί στους στόχους αυτούς, τότε με μαθηματική ακρίβεια οι παραδοχές για την εξέλιξη των μεγεθών της ελληνικής οικονομίας θα διαψευστούν και πάλι, με αποτέλεσμα να χρειάζεται ένα νέο «κούρεμα» που αυτή τη φορά θα αφορά τα δάνεια της χώρας από την Ευρωζώνη και το ΔΝΤ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου