Στην αναμέτρησή της με τη νέα τεχνολογία η Kodak, η εταιρεία με 132 χρόνια ιστορίας που κάποτε ήταν ένα από τα μεγαθήρια της αμερικανικής αλλά και της παγκόσμιας επιχειρηματικής σκηνής, έχασε τη μάχη. Η περίπτωσή της παραπέμπει στην ιστορία της μουσικής βιομηχανίας, η οποία έπεσε θύμα του κόσμου των downloads αμέσως μετά τη δημιουργία των CD.
Η Eastman Kodak, που έχει ταυτιστεί με τον κόσμο της φωτογραφίας σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης καθώς λιγοστοί είναι εκείνοι που δεν έχουν πιάσει στα χέρια τους μια από τις μηχανές της, προσέφυγε στο άρθρο 11 του αμερικανικού Πτωχευτικού Κώδικα ζητώντας προστασία από τους πιστωτές της. Η είδηση προκάλεσε σοκ. Για πολλούς ήταν σαν να άκουσαν τα νέα για τον θάνατο ενός πολυαγαπημένου γηραιού συγγενούς που αναμένουν πολύ καιρό αλλά τους προκαλεί σοκ όταν συμβαίνει. Αλλωστε η Kodak ήταν μια πρωτοπόρος εταιρεία που πριν από έναν αιώνα παρουσίασε την πρώτη φωτογραφική μηχανή χειρός, την περίφημη Brownie Camera, την οποία πουλούσε 1 δολάριο, ενώ βοήθησε για να δει η υφήλιος τις πρώτες φωτογραφίες από τη Σελήνη. Ο Νιλ Αρμστρονγκ, ο πρώτος άνθρωπος που πάτησε το πόδι του στο Φεγγάρι το 1969, χρησιμοποίησε μια μηχανή Kodak στο μέγεθος ενός παπουτσιού για να τραβήξει φωτογραφίες. Τις είδαν εκατομμύρια άνθρωποι, όπως έγινε και με τις 80 ταινίες που έχουν κερδίσει Οσκαρ καλύτερης ταινίας και γυρίστηκαν σε Kodak φιλμ.
«Το διοικητικό συμβούλιο και όλη η ανώτερη διοίκηση ομόφωνα πιστεύουν ότι αυτό είναι ένα απαραίτητο βήμα και η σωστή κίνηση για το μέλλον της Kodak», δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αντόνιο Πέρεζ, ανακοινώνοντας την αίτηση υπαγωγής στον Πτωχευτικό Κώδικα, διαδικασία η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2013. Αν και η εταιρεία βρέθηκε πολλές φορές τα τελευταία δέκα χρόνια στα πρόθυρα πτώχευσης και δεν κατάφερε να επιστρέψει στην κερδοφορία μετά το 2007, ο επικεφαλής της παρέμενε αισιόδοξος. Η επέκτασή της στην ψηφιακή τεχνολογία αναπτυσσόταν συνεχώς, αλλά δεν ήταν κερδοφόρα. Αντίθετα, τα όποια κέρδη προέρχονταν από τις παραδοσιακές δραστηριότητες, οι οποίες όμως σκόνταφταν στη μειούμενη ζήτηση. Οι παλαιές φωτογραφικές μηχανές και τεχνικές προσέλκυαν το ενδιαφέρον των επαγγελματιών και όχι του ευρύτερου καταναλωτικού κοινού. Τελευταίως, μάλιστα, το πελατολόγιό τους αποτελούσαν ορισμένοι αμετανόητοι λάτρεις της παλαιάς τεχνικής.
Αργησε. Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η Kodak δεν κατάφερε να προσαρμοστεί στην ψηφιακή εποχή. Η εταιρεία αναγνώρισε αρκετά νωρίς ότι η ψηφιακή φωτογράφιση αποτελούσε σημαντικό κίνδυνο για τα παλαιά γνωστά φιλμ. Δεν κατάφερε όμως να κινηθεί αρκετά γρήγορα ώστε να αναπληρώσει το κενό που είχε δημιουργηθεί στα έσοδά της από τον βασικό πυρήνα των δραστηριοτήτων της. Κι αυτό, παρά τις πολυάριθμες ψηφιακές καινοτομίες που παρουσίασε και τη στροφή στις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές.
Υπό μία έννοια, όπως επισημαίνει ο Σάιμον Γουόλντμαν, συγγραφέας του βιβλίου «Δημιουργική ανατροπή: Πώς να ταρακουνήσετε την επιχείρησή σας στην ψηφιακή εποχή», στη βρετανική εφημερίδα «The Guardian», η επιτυχία της Kodak στηριζόταν σε ένα ευφυές μοντέλο. Πουλούσε φιλμ, πουλούσε τα χημικά για την εμφάνισή τους και το χαρτί για την εκτύπωση του φιλμ και τη μετατροπή του σε φωτογραφίες. Και χάρη στο εξαιρετικό μάρκετινγκ κατάφερε να γίνει επιθυμητή αλλά και κερδοφόρα.
Θύμα της επιτυχίας της. Αλλά το πρόβλημα ήταν ότι το μοντέλο της ήταν πολύ καλό. Ετσι, η εταιρεία έπεσε «θύμα της ίδιας της επιτυχίας της».
Αρχισε να γίνεται μεγάλη και γραφειοκρατική. Οταν έπρεπε να «τρέξει», φρέναρε. Και όταν χρειαζόταν να γίνει ριζοσπαστική, παρέμενε συντηρητική. Ετσι, όταν η Fuji ξεκίνησε πόλεμο τιμών στα τέλη της δεκαετίας του '90, οι διευθύνοντες δεν ανταποκρίθηκαν έγκαιρα. Οταν οι ψηφιακές μηχανές διείσδυσαν δυναμικά στην αγορά στις αρχές της περασμένης δεκαετίας, παρότι ήταν η Kodak που έφτιαξε την πρώτη ψηφιακή κάμερα, περιορίστηκε στην προσπάθεια να καλύψει το χαμένο έδαφος.
Η νέα τεχνολογία, βέβαια, δεν ταρακούνησε μόνο τη βιομηχανία της φωτογραφίας. Ανάλογη ήταν η μοίρα για τη μουσική βιομηχανία, τις επιχειρήσεις χρυσών οδηγών, τις εφημερίδες. Πάντως, η Kodak είχε τις ευκαιρίες να ανατρέψει την αρνητική πορεία. Ωστόσο δεν κατάφερε ποτέ να μελετήσει συνολικά τι έπρεπε να κάνει, επισημαίνει ο Γουόλντμαν.
Ψάχνει αγοραστές. Σήμερα με αυτή την κίνησή της η εταιρεία, με ρίζες από το 1880, προσπαθεί να βρει αγοραστές για μερικές από τις 1.100 ψηφιακές πατέντες που κατέχει και να αναδιοργανωθεί συρρικνώνοντας τις δραστηριότητές της, στις οποίες εργάζονται ακόμη 17.000 άτομα από 63.900 πριν από εννέα χρόνια. Από το 2003 έκλεισε 13 εργοστάσια και προχώρησε σε 47.000 περικοπές θέσεων εργασίας. Η διοίκηση της Kodak δήλωσε ότι με την κίνηση αυτή η εταιρεία θα καταφέρει να μεγιστοποιήσει την αξία της τεχνολογίας της, περιλαμβανομένων των πατεντών που συνδέονται με τις ψηφιακές εικόνες και που χρησιμοποιούνται, σύμφωνα με τον Πέρεζ, σχεδόν σε κάθε σύγχρονη ψηφιακή κάμερα, smartphone και τάμπλετ.
Σύμφωνα με την αίτηση υπαγωγής στον Πτωχευτικό Κώδικα, η εταιρεία διαθέτει περιουσιακά στοιχεία αξίας 5,1 δισ. δολαρίων και έχει υποχρεώσεις 6,75 δισ. δολαρίων. Οι πρώτες ενδείξεις ότι η εταιρεία αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα φάνηκαν τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν απέσυρε 160 εκατ. δολάρια από μια γραμμή πίστωσης. Πάντως, σήμερα έχει εξασφαλίσει γραμμή πίστωσης 950 εκατ. δολαρίων από τη Citigroup προκειμένου να συνεχίσει να καταβάλλει μισθούς και να καλύψει υποχρεώσεις. Επίσης, σε εκκρεμότητα βρίσκονται οι υποχρεώσεις της όσον αφορά τις συντάξεις των πρώην υπαλλήλων της - και δεν είναι λίγες. Η εταιρεία, την οποία είχε ιδρύσει ο Τζορτζ Ιστμαν, είχε δεσμευτεί να διοχετεύσει 800 εκατ. δολάρια την επόμενη δεκαετία στο βρετανικό συνταξιοδοτικό πρόγραμμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου